perjantai 3. maaliskuuta 2017

Rakkaudesta Fillariin Part 2/2. Kaksi projekti pyörää.





Ylemmät 4 pyörää ovat suomessa rakennettuja.






Terve taas. Kirjoitin tämän jutun jo viikko sitten. Halusin odottaa kivaa kesäistä keliä, mutta sellaista ei tullutkaan. Kävin kuitenkin viikolla hakemassa uuden fillarin kokoelmiini. Oon niin innoissani uudesta hankinnastani. Jopa yöunet on menny kun on vaan tullut mietittyä, et minkälaisia muutoksi teen siihen.. Yllä on muutama Googlesta bongattuja hienoja kesäfillareita. Yhdessä jopa puinen runko.

Beach Custom Cruiser

Viimeisen vuoden aikana olen haaveillut oman Beach Custom Cruiser pyörän rakentamisesta. Rakentaisin oman mieluisan rungon pyörälle ja kasaisin sen osista haluamani laisen. Opiskelin netistä videoita ja kuvia katselemalla sekä lukemalla muiden pulmia ja ratkaisuja. Kyselin alan ammattilaisilta apua kuten Styleride pyöräliikkeen omistajalta, joka myös rakentaa itse runkoja ja custom pyöriä. Olen paljon katsellut kuvia ja videoita muiden valmiista rakennelmista. Olen siis päättänyt minkä tyyppisen siitä haluan. Runko tulee olemaan matala, pitkä ja ohjaustanko korkealla. Taakse läski rengas ja väritys on mielessä, mutta en ole vielä täysin päättänyt minkä värinen runko tulee olemaan. Projekti olisi minun ensimmäinen eikä tietystikään helppo ja varmasti myös hetki menee ennen kuin on valmis. Sillä ajatuksena olisi, että runko tulisi tehtyä kokonaan kierrätys materiaalista. Oikeastaan koko pyörä mahdollisimman paljon kierrätys tavarasta. Hommasin osat joilla lähteä projektissa liikkeelle.

Kuvassa Styleriden rakentama viimeistelyä vailla valmis oleva custom pyörä

Siinä sitten kevään lähestyessä ja pyörä kuume noustessa 
päätin ottaa pari isoa askelta taakseppäin ja yksi vähän pienempi eteenpäin. Päätin, että ostan Bilteman sinisen cruiserin käytettynä kun
saan sen hyvään hintaan. Maalautan sen uudelleen, vaihdan taakse 3" leveän renkaan. Taivutan satulatolppaa taakseppäin ja vaihdan tilalle vanhan ränsistyneen
jousisatulan. Saan tällä tavoin kesäksi pyörän alle ja samalla pyöräkuume saa vähän lievitystä. Kuitenkin etsisin toista samanlaista cruiseria jonka runkoa mun on tarkoitus vähän pilkkoa ja muokata uudelleen. Muokkaukset tulisi juuri sillai, että taakse menisi läski rengas eli yli 4", haarukka olisi enemmän vaaka-asennossa ja runko huomattavasti pidempi. Näin aloittelia ei ottaisi liian isoa alku harppausta ja oppisi jotain uutta ennen isoa projektia. Vähän ehkä laiskuutta, mutta kuitenki ehkä fiksumpaa. Suurin haaste komo projektissa on minun työttömyys tilanteeni. Linkin takaa vielä video Cruisailu tapahtumasta. Tähän lopuksi voisi taas sanoa, että #NoShortcuts!

Kuvassa Bilteman cruiseri, joka on hyvin lyhyt.
Kisakiree maantiepyörä!
Kuvassa Shimanon vanhoja osia.
Jarrut, vaihtajat jne.


Samaan aikaan minulla on ollut jo hetken käynnissä toinen fillari projekti. Pyörä on jokin 70 luvulta oleva kilpapyörä. Lähtökohta oli ruosteinen runko, vanteet solmussa, pinnat ja vaijerit poikki. Purin pyörän atomeiksi. Pesin ja hinkkasin huolellisesti kaiken. Jokainen purettu osa talteen ja mahdollisuuksien mukaan mitään ei vaihdeta. Runkoa en aio maalata. Se saa jäädä ruosteiseksi. Viime viikolla pesin ne vanteet vanteet. Pinnoitin uudelleen. Joudum ehkä hommaamaan uuden takakiekon. Se on suora, mutta soikea. Tuntuu nimittäin perseessä kun sillä ajelee. Tällä viikolla sain siihen vaihteet asennettua, säädettyä jane toimii. Tään laitan siihen jarrut ja sit sillä pääseekin jo baanalle. Tämän kun saan kuntoon ja valmiiksi niin siinä on minulle sitten uusi kuntopyörä. Hybridistäni kun loppuu tuo vauhti kesken ni tällä pääsen (toivottavasti) pykälän verran kovempaa.



Kevät alkaa pikkuhiljaa tulla näkyviin. Se meinaa näkyy ja tuntuu jo ihan selvästi. Palaillaan!

Kuunneltu biisilista: Miami Beach (spotify)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti